12 مارس 2019

اصول نورپردازی صحیح میز کار در جواهر سازی

نورپردازی صحیح و اصولی دو اصل مهم است که هر اصل چند شاخه دارد.

نور پردازی غیر اصولی در طولانی مدت باعث آسیب جبران ناپذیر به چشمان می‌شود که مهمترین عضو برای کارهای هنری است .

۱- شدت نور :

شدت نور یعنی مقدار نوری که به واحد سطح تابیده می شود ، شدت نور به سه عامل اصلی بستگی دارد :

۱- طول موج نور ( رنگ نور)

۲- فاصله یک منبع نور از سطح

۳- نوع نور(نوع منبع نور)

۱-  قویترین نورها، نورهای با طول موج کوتاه هستند شامل نور قرمز و زرد میشود

نور های قرمز برای نورپردازی میز کار مناسب نیستند و بیشتر جنبه تزئینی دارد. نور زرد هم به تنهایی کافی نیست ، نورهای معمولی داخل بازار نورهای سفید هستند که به دو دسته نور سفید مهتابی و نور سفید آفتابی تقسیم می‌شود.

نور سفید مهتابی ترکیبی از نور سفید بی رنگ و نور آبی است . نور سفید آفتابی ترکیب نور سفید بی رنگ و نور زرد و نور قرمز است. قویترین نور نور سفید آفتابی است. استفاده تنها از نور سفید آفتابی شدت مناسبی را داراست و بهترین گزینه  به شمار می­آید، اما بهترین نور برای میز کار جواهر سازی به دلیل استفاده از فلزات قیمتی و با رنگ های مختلف ترکیب نور آفتابی و مهتابی است.

۲- فاصله منبع نور از سطح (سطح میز کار) رابطه مستقیم با شدت نور دارد، به این صورت که با افزایش فاصله شدت نور کاهش می یابد، پس تا حد امکان باید فاصله منبع نور از سطح میز را کاهش داد و با رعایت این نکته که محل قرار گیری منبع نور حتما باید بالاتر از چشمانمان باشد، یعنی اگر در حالت نشسته کار می‌کنید و فاصله چشمان شما از سطح میز ۷۰ سانتی متر است فاصله منبع نور از سطح میز ۱۰۰ سانتیمتر باید باشد.

۳- منبع نور در بازار به سه دسته تقسیم می شود:

* لامپ های رشته ای

* لامپ‌های فلورسنت یا کم مصرف مهتابی

* لامپ های Led

لامپ های رشته ای طیف نور بسیار محدودی دارند و برای میز کار اصلا مناسب نیستند. لامپ های کم مصرف طیف نوری گسترده‌تری نسبت به لامپ های رشته ای دارند ولی چون از لحاظ سلامتی برای انسان زیان های بسیاری دارند استفاده از آنها توصیه نمی‌شود؛  اما اگر از این دسته از لامپ استفاده می نمایید از یک لامپ آفتابی و یک لامپ مهتابی استفاده کنید. لامپ هایLed  به دلیل گستردگی طیف نور و کم مصرف بودن و توان بیشتر و کوچک بودن بهترین گزینه برای تامین نور میز کار هستند. بهترین ترکیب نوری همان لامپ‌های فلورسنت  با ترکیب نور آفتابی و مهتابی است.

۲- زاویه تابش نور

مناسب ترین زاویه تابش نور بین ۷۵ درجه تا ۹۰ درجه می باشد با رعایت این نکات که:

۱- نور هرگز نباید پشت سر شما قرار گیرد

۲- نور باید طوری قرار بگیرد که روی میز  سایه وجود داشته باشد.

** مقصود از نکته اول این است که منبع نور رو به روی فرد با زاویه ۷۵ درجه تا ۹۰ درجه قرار بگیرد

**مقصود از نکته دوم این است که منبع نور نباید واحد باشد، یعنی تنها یک منبع نور نداشته باشید که نور آن تنها از یک به سمت میز بتابد. بهترین راه برای تامین نور نیز با استفاده از نکات قبلی این است که برای میز کار دو و یا بیشتر را استفاده کنیم مطابق شکل های زیر.

02 noorpardazi_ax7

اگر منبع نور را به دیوار وصل کنیم باید منبع نور تحت زاویه ۷۵ درجه باشد. اگر از لامپ مهتابی استفاده میکنید لامپ ها رو از بالا با فاصله از وسط میز نصب نمائید، بطوری که بالای سرتان قرار نگیرد. اگر از لامپهای کم مصرف لامپ های ال ای دی یا حباب دار استفاده می کنید باید حداقل از ۲لامپ استفاده کنید به صورتی که از بالا آویزان باشد و بالای میز قرار بگیرند بطوریکه روی سر شما نباشد و بالای نیمه ای از میز کار باشند که قسمت مقابل شما قرار دارد.

Square-tent-kit-13

و در انتها لازم است بدانید:

چراغ های روشنایی مناسب و کارآمد در اصول نورپردازی اهمیت دارند :

هرچه نور تولیده شده بیشتر باشد ، دید را سخت تر میکند.
توازن مناسب بین بهره وری و دید مناسب ، برای دستیابی به راه حل هایی برای روشنایی پایدار ، بسیار مهم است.
نورپردازی نیز باید متناسب با کاربرد خاص آن باشد.در حالی که ممکن است یک نورافکن برای ایجاد یک نور کانونی برای مجسمه ی کوچکی بسیار کارآمد باشد؛ اما این ابزار به دلیل اینکه موجب تابش خیره کننده ای خواهد شد، در مکان های دیگر مناسب نخواهد بود.

07360948e996d0185048e7b7e937d20f

تهیه و تنظیم : گروه آموزشی نگین خاتم

ارسال پاسخ