شرح استاندارد آموزش شغل:
تولید، بازاریابی و فروش جواهرات مهرهای شغلی است در گروه طلا و جواهر سازی (محصول محور) است و شامل شایستگیهای به کارگیری ابزار آلات مورد نیاز تولید، توزین در جواهرسازی مهره ای، عیارسنجی فلزات قیمتی و نیمه قیمتی مورد نیاز در جواهرسازی مهره ای، تشخیص سنگ ها و مهره های قیمتی و نیمه قیمتی در جواهرسازی مهره ای، به کارگیری مبانی و اصول طراحی در جواهرسازی مهره ای، تولید حرفه ای متناسب با نیاز بازار، بهسازی و تبلیغات، بازاریابی، بازارسازی، فروشندگی حرفه ای، به کارگیری قوانین و مقررات مربوطه از مرحله تولید تا فروش، مدیریت فروش و بازگشت اصل سرمایه به چرخه تولید تا فروش، ارائه صحیح محصولات تولیدات، چیدمان و ویترین داری، امنیت تولید تا فروش را در بر دارد و با مشاغل جواهرسازی مهره ای و سیمی در ارتباط میباشد.
ویژگی های کارآموزی ورودی:
حداقل میزان تحصیلات: پایان دوره اول متوسطه( پایان دوره راهنمایی)
حداقل توانایی های جسمی و ذهنی: سلامت کامل جسمانی و روانی
مهارت های پیش نیاز: جواهر ساز مهره ای و جواهر ساز سیمی
دانش:
– ابزارآلات جواهرات مهرهای
– ماشین حساب و نحوه کار با آن
– ترازو های مربوط به توزین فلزات و سنگها
– ابزار آلات و کارگاه های تولیدی ( کارگاه پیشتولید)
مهارت:
– استفاده صحیح از ابزار آلات جواهرات مهرهای
– استفاده صحیح از ماشین حساب و ترازوی مکانیکی و دیجیتال
دانش:
– انواع فلزات قیمتی و نیمه قیمتی
– ویژگی های فیزیکی و شیمیایی فلزات قیمتی و نیمه قیمتی
– قطعات فلزی اصلی در جواهرسازی مهره ای
– نحوه عیار سنجی و محاسبات تبدیل عیار
مهارت:
– تشخیص تفاوت های فلز طلا، نقره، مس و برنج
– بکارگیری وزن مخصوص، سختی و رنگ فلزات
– عیار سنجی و محاسبات تبدیل عیار
– استفاده مناسب از انواع قفل ها، گوی ها، زنجیرها، مفتول ها
نگرش:
– توجه به تناسب استفاده و ترکیب فلزات با یکدیگر در تولید محصولات
– توجه به عیار صحیح و آزمایش آنها
دانش:
– ابزارآلات در گوهر شناسی
– نحوه تقسیمبندی گوهر ها از نظر ارزش و قیمت
– نحوه تقسیمبندی گوهر ها از نظر فیزیکی و شیمیایی
– نحوه تقسیمبندی گوهر ها از نظر معدنی و ارگانیک بودن
– نحوه تقسیمبندی گوهر ها از نظر طبیعی و مصنوعی و مشابهات و بهینه سازی شده ها
– ویژگی های عمومی گوهرها : Color-Transparency-luster-clarity-Dispersion-Phenomena-Rarity-Fashion-Portability – Cut – Shape
– روش تشخیص خانوادگی مروارید
– روش تشخیص ۱۲ خانواده از گوهر ها: Quartz – Beryl – Corundum – Tourmaline –
Garnet – Peridot – Topaz – Spinel – Jade – Opal – Tourqouise – Lapis Lazuli
مهارت:
– بکارگیری و استفاده صحیح از ابزار آلات گوهرشناسی
– تقسیم بندی گوهر ها از نظر قیمتی و نیمه قیمتی ب
– تقسیم بندی گوهر ها از نظر معدنی و ارگانیک بودن
– تشخیص مروارید
دانش:
– روش انتخاب صحیح مهره ها و قطعات از نظر حجم، وزن و رنگ
– حجم شناسی جواهرات مهرهای
– رنگ شناسی جواهرات مهرهای
– روش طراحی در گردنبندها، دستبندها و گوشوارهها
مهارت:
– طراحی صحیح و چیدمان قطعات کنار هم از نظر تناسب رنگ، حجم و وزن
نگرش:
– دقت در کار
– توجه به اجرایی بودن طرح ها در ساخت مصنوعات و همچنین محل مناسب حلقه ها ، سوزاندن و اتصالات با توجه به وزن وزن قطعات مورد نظر
– روش های تولید در حجم محدود
– روش های تولید در حجم بالا
– روش های تولید مصنوعات سبک و فوق سبک
– روشهای سفارش سازی و جذب مشتری
مهارت:
– چیدمان خط تولید جهت تولید انبوه و برنامه ریزی مناسب برای آن و همچنین مهارت در تولید سفارشات بر اساس نمونه اصلی و تولید مصنوعات با توجه به وزن تمام شده محصول
نگرش:
– تولیداتی در خور نیاز بازار و حجم تولید متناسب با میزان سفارش و مدیریت زمان در تولید
دانش:
– روش برند سازی
– روش انتخاب و ثبت علائم تجاری یا لوگو
– روش های تبلیغات مناسب
– روش های تبلیغات محیطی، مطبوعاتی ، رسانه و شبکه ای
مهارت:
– برندسازی و معرفی صحیح برند و علائم تجاری و همچنین تبلیغات مناسب جهت آشنایی عموم با برند ایجاد شده
نگرش:
– استفاده از ابزارهای موثر در تبلیغات صحیح و تحقیق در مورد شرکت های موفق و کمپانی های بزرگ و استفاده از روش های به کار گرفته شده موفق قبلی
دانش:
– مطالعات و تحقیقات میدانی
– روش شناسایی فروشندگان کل، جزء و پخش کنندگان
– روش تغییر طرح های قدیمی با توجه به نیاز روز بازار
– روش ایجاد سبکی نو در تولید مصنوعات
مهارت:
– ارتباط صحیح با عوامل خرید عمده و همچنین فروشندگان جزء و مورد اعتماد و همچنین ایجاد تیم قوی در توزیع و فروش محصولات
– بازاریابی تخصصی و بازارسازی
نگرش:
– ارائه محصولات و افراد خوش حساب و منظم و شناخت مکان و زمان مناسب فروش محصولات
دانش :
– روش فروشندگی در مکان های دائمی (فروشگاه عمده فروشی یا خرده فروشی )
– روش فروشندگی مقطعی( فروش در نمایشگاه های روزانه و هفتگی و یا….. همچنین نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی )
– روش فاکتور نویسی و ارائه صحیح فاکتور به مشتری
– رفتارشناسی و روابط عمومی در فروشندگی حرفه ای
مهارت:
– مدیریت صحیح فروشگاه
– برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات
– رفتار مناسب در فروش جهت فروش صحیح و بیشتر
نگرش:
– دقت در فروشندگی در زمان و مکان مناسب
– یافتن مشتریان مناسب در اثر حسن رفتار با آنان
– رعایت اخلاق حرفه ای
دانش:
– قوانین مرتبط با اتحادیه ها
– قوانین مرتبط با بیمه ها
– قوانین حقوقی، مرتبط با تنظیم قراردادها
مهارت:
– دریافت جواز کسب
– کارت کیفی گری و غیره
– اعلام افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و دریافت بیمه های مختلف اعم از: مسئولیت، آتش سوزی ، حوادث و …
– تنظیم قراردادهای مشارکت، ایجاد و رهن و اطلاعات مربوط به فسق و تضمین در قراردادها
نگرش:
– حضوری قانون مند در صنف طلا و جواهر و همچنین ارتباطات اداری مربوط به تولید و فروش محصولات و کاسته شدن از حواشی وقتگیر و فرسایشی در تولید و فروش
دانش:
– روش ایجاد دفاتر رسمی و دقیق
– روش مدیریت موجودی طلا
-روش مدیریت در دریافت پرداخت اجرت ها
مهارت:
– ثبت دقیق تراکنش های نقدی و غیرنقدی در دفاتر و همچنین حفظ موجودی روزانه طلا، تبدیل طلا از حالت موجودی نقدی به موجودی طلا در هر تراکنش مربوط
– مدیریت کسری طلا در ساخت و سازها
– تنظیم دریافت و پرداخت اجرت های نقدی و به اجرت های مدت دار
نگرش:
– فرد اهمیت مدیریت در توازن طلا و نقدینگی را پی برده و از متضرر شدن در این فرآیند جلوگیری کرده و ارزش افزوده مربوطه را حفظ می نماید.
دانش:
– روش های بسته بندی
– روشهای چیدمان فروشگاهی و ویترین داری
– روشهای چیدمان نمایشگاهی
مهارت:
– ارائه صحیح تولیدات و محصولات در شکلی فاخر و همچنین نحوه چینش زیورآلات در ویترین از نظر زاویه دید مناسب ، نور مناسب، چیدمان روزانه و جمع آوری آن در زمان مناسب
– چیدمان در فضای باز نمایشگاهی ،کنترل و حفاظت از تولیدات
دانش:
– سسیتم های امنیتی
– گاو صندوق
– قفل های مناسب
– دوربین مداربسته
مهارت:
– چیدمان صحیح در گاوصندوق در پایان هر روز کاری و کنترل قفل آن
– قطع و راه اندازی سیستم دزدگیر