18 سپتامبر 2020

همایش فیروزه شناسی (پیروزه)

همایش فیروزه شناسی یا پیروزه از جمله اقداماتی است که اموزشگاه نگین خاتم در مورد این گوهر گران بها برگزار نموده است. فیروزه یا پیروزه جواهر آبی رنگ می‌باشد که در سالهای دور روی تاج فرعونها ، پادشاهان و امپراتوریهای باستان نصب می‌شده و احتمالا یکی از قدیمیترین سنگهای شناخته شده می‌باشد. رنگ آبی فیروزه آنرا از سایر سنگها متمایز و به آن ارزش بخشیده است و منجر شده تا به عنوان یک جواهر استفاده شود. فیروزه از حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد توسط آمریکاییهای بومی جنوب غربی ایالات متحده و توسط تعداد زیادی از قبیل هندی در مکزیک بطور وسیعی استفاده می‌شده است.

نام فارسی فیروزه  ریشه در این باور قدیمی دارد که هرکس این گوهر گرانبها را همراه خود داشته باشد بر دیگران پیروز خواهد شد. فیروزه در زمان داریوش به اخشائین، پرنک، پروجک و در دوره ساسانی به پیزوزاگ موسوم بوده است. تورکوآز (Turquoise) لاتین هم به معنای سنگ ترکی است چرا که از قدیم الایام مسیر تجارت فیروزه به اروپا یا به واسطه جهانگردان از طریق ترکستان چین بوده و یا طی جنگهای صلیبی توسط ترک های مسلمان از طریق ترکیه عثمانی به اروپا راه یافته است. فیروزه در زبان آلمانی Turkis و در زبان ایتالیایی Turchese نامیده می شود.

در این همایش که به دلیل وجود بیماری کرونا با حداقل تعداد افراد برگزار گردید هنرجویان دوره گوهر شناسی و گوهر تراشی در آن حضور پیدا کرده و از کانی شناسی پیروزه تا ارزیابی کیفی و قیمت گذاری پیروزه بر اساس کیفیت و سایر عوامل را آموزش دیده اند. این همایش در دو بخش تئوری و عملی برگزار گردید.


ارسال پاسخ