ایمنی در کارگاه طلاسازی

1 اکتبر 2019

ایمنی در کارگاه طلاسازی

ایمنی در کارگاه طلاسازی از مواردی است که این سالها در زمینه صنعت طلا و جواهر اهمیت فراوانی یافته و نیاز به دقت فراوانی دارد.

یکی از لوازم ایمنی مورد نیاز در کارگاه های جواهر سازی استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد که در صورت احتیاج جواهر ساز بتواند از آتش سوزی پیشگیری نموده تا متحمل خطر جانی و مالی نگردد. لذا توصیه میکنیم که هر جواهر ساز حتماً در محل کارگاه خود یک کپسول آتش نشانی را داشته باشد.

کپسول های آتش نشانی اصولاً قابل حمل بوده و بهتر است که در محلی بدور از نور خورشید نگهداری شود.کپسول حاوی ترکیباتی چون آب، پودر و گاز دی اکسید کربن و مواد شیمیایی است که در ظرف کپسول فشرده شده و حرارت زیادی را از دست میدهد و به محض نشستن بر روی آتش باعث خاموش شدن شعله میگردد.

اصولا نطع میز جواهر سازان جزو لوازمی است که گاهاً بخاطر اشتباه سازنده قسمتی از آن میسوزد و اگر به موقع از احتراق آن جلوگیری به عمل نیاید اثرات جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

یکی از مواد قابل اشتغال در کارگاه استفاده از موکت و فرش در کف کارگاه می باشد.کف کارگاه جواهر سازی باید از توری فلزی پوشیده شود .در غیر این صورت با ریختن طلا یا نقره مذاب به کف کارگاه ایجاد سوختگی نموده و میتواند ایجاد اشتعال نماید. لذا جواهر ساز باید سعی نماید تا ضمن ایجاد رعایت موارد ایمنی از ریختن هرگونه مواد مذاب جلوگیری نماید.

هوای گرم کارگاه و تابیدن نور مستقیم خورشید بر روی کپسول گاز از عوامل دیگری است که به انفجار ختم شده و می تواند فرد را در معرض خطر بزرگ آتش سوزی قرار دهد. گاها استفاده از هواگاز برای ذوب طلا و نقره نیز از موارد بسیار خطرناکی است که میتواند در کمتر از ثانیه باعث آتش سوزی گردیده و تهدید جدی برای محیط کارگاه به شمار می آید.

لذا با وجود مواد شیمیایی و اسیدی که در کارگاه طلاسازی موجود است پیشنهاد میگردد که هر سازنده ای باید علاوه بر بیمه نمودن محل کار از کپسول آتش نشانی استفاده کرده تا بتواند اثرات احتمالی خطر آتش سوزی را کاهش دهد.  

 

 

 

 

ارسال پاسخ